woensdag 7 september 2016

Meisje met de parel – final part


Ze is af! Het heeft een flinke tijd geduurd (ik zie dat mijn laatste blogpost hier van november vorig jaar was, oeps) maar uiteindelijk is ze afgekomen! Meisje met de parel is af! (als je niet weet waar ik het over heb, zie hier deel 1 en deel 2 van dit project). Ze heeft een flinke tijd stil gelegen, maar ergens in maart dit jaar begon het toch wel weer te kriebelen. Ik vond het namelijk super leuk om aan haar te werken, het was alleen zo ontzettend veel werk, er leek geen einde aan te komen! Afgelopen zomer had ik veel tijd dus kon ik een eindsprint trekken. Gek is dat altijd, als iets een tijd stilligt lijkt het altijd zo enorm veel werk, maar als je dan toch bezig gaat, gaat het vaak heel hard. En dat was hier dus ook zo!

She is done! It has taken a while (my last blogpost here was posted in November, oeps!) but she is done! Gearl with a pearl earring is done! (if you have no idea what I am talking  about, check part 1 and part 2 here). I have not worked on her for a couple of months, but somewhere in March I really wanted to get her finished. I liked working on her a lot, it was just a lot of work. there didn't seem to be an end to it! During my summer holidays I had a lot of time on my hands, and then, all of a sudden, she was done!


Ik ben zo blij met het resultaat! Ik vind haar echt heel mooi geworden en ik vind dat je heel goed kunt zien dat het het Meisje met de parel voorstelt. Ik ben ook heel blij dat ik heb gekozen voor het Merino Soft garen, ik vind de kleuren echt prachtig, rustig en diep, en dat past heel goed bij dit schilderij. En het is ook nog eens super zacht!

I am so happy with the result! I think she look beautiful. She does look like the original doesn't she? I am glad I chose to use Merino Soft yarn for this project, the colours are gorgeous, calm and intense, it just fits so well with the painting. And besides that it is so incredibly soft!


Ik wilde per se de vierkantjes aan elkaar zetten met de kleur garen van een van de twee vierkantjes die ik op dat moment aan elkaar zette (want dan zag je de naad niet). Het was rustgevend werk, je ziet de deken groeien. Hoewel het veel tijd koste ben ik achteraf wel heel blij dat ik dat zo gedaan heb, want het resultaat is echt een stuk mooier dan bij Het huwelijksportret (daar had ik alles vastgezet met donkerbruin, en dat zie je toch).

I wanted to hand-sew the squares together with the colour of the yarn I had used for one of the two squares I wanted to attach to each other (because that way you wouldn't see the jointing). The work was soothing, the blanket grew under my hands. Eventhough it took a lot of time, I am glad I did it this way, because the result is so much better than with Het huwelijksportret (I used dark brown yarn for all the squares, and it shows).


Zoals je in deel 1 van deze serie kunt lezen was mijn werkwijze als volgt: ik verpixelde het schilderij, maakte een raster met hetzelfde aantal vierkantjes, ik maakte een staalkaart met alle kleuren garen, gaf die kleuren nummers en vulde die nummers aan de hand van het verpixelde schilderij in op het raster. Zo ontstond het patroon. Als ik wilde haken hoefde ik alleen maar op het raster te kijken om te weten welk kleur garen ik nodig had. Super simpel!

In part 1 of this series I explained my working procedure: I pixelated the painting, I made a grid with the same amount of squares, I took samples of the yarn, stuck them to a piece of paper and gave each colour a number. Finally, I filled in the numbers of the yarn in the grid by searching for the right colours on the pixelated painting. That’s how I made the pattern. When I wanted to crochet I just had to take a look on the grid to know what yarn I had to use. So easy!


Een wijze vrouw (mijn moeder en beeldend kunstenaar) zei eens tegen mij: je moet net zo tevreden zijn met de voorkant van je werk als met de achterkant. Ik heb daarom veel werk besteed aan het wegwerken van de draadjes, ik wilde die achterkant mooi hebben. Daardoor is de achterkant van het kleed een spiegelbeeld geworden van de voorkant, grappig!

A wise women (my mother and visual artist) once told me: you have to be just as pleased with the fornt of your work as with the back of your work. So, I took some time to work on sewing in the ends, that back had to be beautiful! Now, the back of the blanket is a mirror image of the front :)



Ik heb eerst alle gekleurde vierkantjes gehaakt en die vervolgens in horizontale rijen aan elkaar gezet. Vervolgens heb ik die rijen weer aan elkaar gemaakt. Op die manier ontstond haar profiel, daarna kon ik de deken aanvullen met zwarte vierkantjes. Om het geheel af te maken heb ik een rand gehaakt van simpele stokjes (de rand moest niet teveel afleiden) in Lizzy van Scheepjes (kleur 03), omdat ik graag een gouden lijst wilde. Dat hoort zo bij een schilderij!

First, I made all the coloured squares and I attached them in horizontal rows. Then I sew the horizontal rows together, that way I made her body. The next step was adding the black squares, so it became a rectangle. To finish the blanket I added a golden border with Lizzy (colour 03) to resemble a golden frame. That's how it's supposed to be with a painting I think!


De feiten!                                                                                                                                    The facts!
24 kleuren Merino Soft van Scheepjes                                24 colours Merino Soft by Scheepjes

1x Raphael 602            1x Malevich 600    
           3x Lowry 604            2x Michelangelo 603     
5x Van Gogh 641            6x Broque 607         
4x de Goya 648           4x Da Vinci 606
  2x Titan 647            1x Picasso 621
1x Bennet 633            1x Rothko 623 
  3x Caravaggio 642            5x Rembrandt 609  
2x Lautrec 630            5x Renoir 624  
4x Turner 610            4x Klimt 616    
1x Mondrian 611            3x Wood 618       
 2x Margritte 614            1x Cézane 617      
 2x Hogarth 605            25x Pollock 601  

= 85 bolletjes!                                                                                                 = 85 skeins!

Naald: 4.5                                                                                                        Hook: 4.5mm
Afmeting: 160 x 175cm                                                                                 Size: 160 x 174cm
Aantal vierkantjes: 1540                                                                              Number of squares: 1540
Aantal eindjes ;) : 3080                                                                               Ends to sew in ;) : 3080


Mocht je trouwens Meisje met de parel in het echt willen zien (het echte schilderij dus, van Vermeer): ze hangt in het Mauritshuis in Den Haag. Ik heb dat natuurlijk ook gedaan in het kader van mijn project, ik vind het altijd zo bijzonder om schilderijen waar je van houdt in het echt te zien! Het maken van 'mijn meisje' was een lang proces, maar ik vond het ontzettend leuk om te doen. Ik ben blij met haar!

IIf you would like to see Girl with a pearl earring in the flesh (the painting, by Vermeer): you can find her in the Mauritshuis in The Hague, The Netherlands. I visited her because I wanted to see her while making my blanket. I think it is so special to see paintings you love for real! It was a long process, making 'my girl' as I called her, but I really liked doing it. I love how she turned out!


3 opmerkingen:

  1. Je kunt zo trots zijn als een meisje met een parel! Zo supermooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is mijn lievelings schilderij. Is het een brutale vraag om je te vragen om het patroon. Ik wil nl ook z'n deken gaan maken. Ben helemaal ❤️.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stunning! I am very happy to see it finished, it turned out very beautiful. I am sure it took you a lot of effort to work on it for so long but it is worth the time you spent on every stitch. Bravo!!!

    BeantwoordenVerwijderen