dinsdag 22 september 2015

Meisje met de parel - part 1

Het is tijd voor een nieuw, groot project! Ik vind het heerlijk om met meerdere projecten tegelijk bezig te zijn, het liefst een paar kleinere en één grote. Daarom ga ik na mijn Frans Hals avontuur weer van een schilderij een verpixelde deken maken!

It is time for a new, big project! I like working on several projects at the same time, preferably a couple of small ones and one big project. That’s why I wanted to crochet another pixelated blanket of a painting, like I did with the Huwelijksportret by Frans Hals earlier this year.


Ik werd geprikkeld door het nieuwe Merino Soft garen van Scheepjes, omdat de bolletjes van die mooie kunstenaars namen hebben. Ik koos de kleuren uit die ik nodig had en zodra ik de bolletjes in huis had wist ik dat dit een heel goede keuze was: het garen is super zacht, de kleuren zijn prachtig en het haakt heerlijk!

I decided to start this project because of the new Merino Soft yarn by Scheepjes, because the skeins have been named after several artists. I selected the colours I needed and as soon as the skeins arrived I knew I made the right choice: the yarn is super soft, the colours are vibrant and it crochets like a dream!



Ik wilde dit keer graag een schilderij nahaken dat iedereen kent, ik wilde dat veel mensen het schilderij meteen zouden herkennen. Daarnaast wilde ik dat het schilderij van een Nederlandse kunstenaar was én dat het kleurrijk zou zijn. Op de een of andere manier was er maar één optie voor mij: ‘Het meisje met de parel’ van Johannes Vermeer!

This time, I wanted to crochet a painting that a lot of people would recognize once they saw it. Furthermore, I wanted it to be made by a Dutch artist ánd I wanted the painting to be colorful. There was only one option for me: ‘Meisje met de parel’ (‘Girl with a pearl earring’) by Johannes Vermeer!


Ik ga hetzelfde te werk als de vorige keer. Dus ik verpixel het schilderij, maak een raster met hetzelfde aantal vierkantjes, ik maak een staalkaart met alle kleuren garen, geef die kleuren nummers en vul die nummers aan de hand van het verpixelde schilderij in op het raster. Zo ontstaat het patroon.

I will work in the same way as I did last time. So, I will pixelate the painting, I will make a grid with the same amount of squares, I will take samples of the yarn, stick them to a piece of paper and give each colour a number. Finally, I will fill in the numbers of the yarn in the grid by searching for the right colours on the pixelated painting. That’s how the pattern comes alive.


Ik haak met naald 4.5 en ik maak granny squares om de pixels na te bootsen. Ik heb al een aantal vierkantjes gehaakt en ze worden ongeveer 4.5 bij 4.5cm groot. In totaal moet ik minstens 1800 vierkantjes haken, dus ik heb nog even te gaan! Ik vind het leuk om jullie op de hoogte te houden van dit project en af en toe over het meisje te bloggen, in plaats van alles in een keer wanneer de deken af is. Volgen jullie het proces met me mee?

I crochet with hook 4.5, making granny squares to resemble the pixels in the painting. I made a couple of squares already and they are about 4.5 by 4.5cm big. I have to crochet at least 1800 squares in total, so it will keep me busy for quite some time! I’d like to keep you updated about my project every once in a while, instead of posting the blanket when it’s completely done. Will you follow me and the girl along the way?



6 opmerkingen:

  1. wat een geweldig idee, ik volg je graag om het eindresultaat te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat schilderij prachtig en ben benieuwd naar het gehaakte resultaat!
    Zelf heb ik dat nog nooit gedaan, misschien toch ooit ook maar eens proberen, lijkt me heel leuk.
    Haak maar snel door! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha zal ik doen ;) Het is een super leuk om het geheel te zien groeien, echt een aanrader!

      Verwijderen
  3. Prachtig garen. Dat wordt een fijn aaibaar schilderij. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Natuurlijk volg ik graag het proces. Zo te zien is de poes ook een trouwe volger.

    Veel haakplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dat klopt! Poezen en haken gaan perfect samen :) Leuk dat je het proces gaat volgen!

      Verwijderen