zondag 16 november 2014

Tealight holders


De dagen worden eerder donker en kouder, dus het is tijd voor kaarsjes! Ik had van de week opeens zin om een paar van de tientallen lege potjes die ik in huis heb een nieuw gehaakt jasje te geven, en dus ging ik aan de slag! Ik had op de blog van All About Ami een leuke steek gezien die ik per ongeluk zelf ook een keer had ontdekt. Wanneer je halve stokjes haakt ontstaan er drie v-tjes, als je dan niet in de bovenste v steekt maar in de steek erachter krijg je een soort gebreid effect krijgt doordat de voorste v bovenop het haakwerk ligt. Die steek moest het worden!

The days are darker and colder, time for some tealights! This week, I had the urge to do something with all those empty jars I have laying around the house. I wanted to give them crocheted sleeves! I had seen a nice stitch on the All About Ami blog, which I wanted to use for my jars. When you crochet a half double crochet stitch, you will get three v's. If you stitch into the third part of the v the first v will lay on top of your work, giving you a knitted look. Seems difficult, but it really isn't!



Ze waren super snel klaar! Ik heb een lossen ketting gemaakt die precies om het potje paste, en vervolgens heb ik halve vasten gemaakt tot ik tevreden was met de hoogte. Om het af te maken heb ik een paar knopen vastgenaaid. Ik heb gehaakt met Drops Paris en naald 5. Per potje heb ik ongeveer een half bolletje gebruikt.

They were finished quickly! I made a chain big enough to fit around the jar and half double crocheted until I was satisfied with the height. I added a few buttons because I like buttons :) I have used Drops Paris yarn (about half a skein) and a 5mm hook.


Toen ik twee potjes met deze techniek had omhaakt wilde ik dat de derde er anders uit zou zien, dus besloot ik de star stitch te gebruiken. Om er voor te zorgen dat dit hoesje goed om het potje zou passen, maakte ik de lossenketting de helft langer dan de lengte die je nodig hebt om om het potje te passen. Bij de star stitch haak je namelijk een boel steken tegelijk, waardoor de lossenketting snel een stuk korter wordt.

When I had crocheted two yars with this half double crochet stitch, I wanted the third to look different, so I used the star stitch on that one. To fit this sleeve around the jar, you have to make a chain that can fit one and a half times around the jar. The star stitch uses a lot of stitches so your chain will be a lot shorter when you're done.


I like my little jars :)

3 opmerkingen:

  1. Ziet er heel gezellig uit! De 'breisteek' is inderdaad heel leuk. Ik heb 'm eens voor een tas gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Me encantan como han quedado los porta velas son muy bonitos .
    Besos Rosa .
    http://lavidaenrosayblanco.blogspot.com.es/

    BeantwoordenVerwijderen